نرخ تبدیل

نرخ تبدیل چیه و چطور می‌تونه فروش فروشگاه آنلاین رو زیاد کنه؟

قیمت محصول شما منطقیه، میزان تبلیغاتتون هم بالاست، بسته‌بندی و کیفیت محصول هم حرف‌های زیادی برای گفتن داره، اما… مخاطبان به اندازه کافی به محصول شما توجه نمی‎کنن و فروش محصول‌تون پایینه! اینجا دقیقاً همون جاییه که باید سراغ نرخ تبدیل رفت.

خوب سوال اساسی که پیش میاد اینه که نرخ تبدیل چیه و اصلا چه ربطی به میزان فروش داره؟

باید بگم که اگر شما در این مرحله هستین، یک پیشرفت بزرگ به کسب‌وکارتون بدهکارین. تا پایان این مقاله با ما همراه باشین تا میزان فروش شما یه جهش بزرگ رو تجربه کنه.

مقدمه‌ای بر نرخ تبدیل

نرخ تبدیل در فروشگاه‌ آنلاین یکی از معیارهای اصلیه که برای اندازه گیری عملکرد اقدامات خاص در تجارت الکترونیکی مانند کلیک روی بنر و تبلیغات، ثبت نام، استفاده از کوپن و غیره استفاده می‎شه. هم‌چنین به عنوان یک پارامتر کلان، برای سنجش میزان موفقیت فروش در فروشگاه‌های آنلاین، که بهش نرخ تبدیل فروش می‌گیم، هم عمل می‌کنه.

آیا تا به حال به این فکر کردین که چطور باید نرخ تبدیل کسب‌وکار اینترنتی و فروشگاه‌های آنلاین رو افزایش بدین؟ خوب باید بدونین که شما تنها کسی نیستین که با نرخ تبدیل پایین دست و پنجه نرم می‌کنین.

هرچند نرخ تبدیل خیلی کم واقعا ناامیدکننده‌اس، اما این روزها برای موفقیت در تجارت، سرمایه‌گذاری روی بخش اینترنتی کاملاً ضروریه. بنابراین، باید بدونین که نرخ تبدیل دقیقاً چه معنایی داره، برای فروشگاه‌های آنلاین چقدر مهمه و چطور میشه افزایشش داد. این دقیقا همون چیزیه که ما در این مقاله در موردش صحبت خواهیم کرد.

  • نرخ تبدیل چیه؟
  • سرمایه گذاری در استراتژی‌های افزایش نرخ تبدیل برای فروشگاه‌های آنلاین چقدر مهمه؟
  • چطور نرخ تبدیل فروشگاه‌های آنلاین رو اندازه گیری کنیم؟
  • میانگین نرخ تبدیل فروشگاه‌های آنلاین چقدره؟
  • چطور نرخ تبدیل رو افزایش بدیم؟
  • هر چند وقت یکبار باید نرخ تبدیل کسب‌وکارمون رو بررسی کنیم؟
  • چه اشتباهاتی به نرخ تبدیل یه فروشگاه آنلاین آسیب می‌زنه؟

نرخ تبدیل چیه؟

نرخ تبدیل یکی از معیارهای اصلی در تجارت الکترونیک برای اندازه‌گیری نتایج اقدامات بازاریابی و فروشه. خوب حالا چه چیزی رو اندازه گیری می‌کنیم؟ میزان مؤثر بودن استراتژی‌هایی که برای سوق دادن کاربران به یه سری اقدامات، استفاده شده.

بیایید یکم ساده‌تر توضیح بدیم.

فرض کنین یک آگهی درست می‌کنین که کاربران با کلیک روی اون، در سایت شما ثبت نام کنند. حالا نسبت تعداد کاربرانی که آگهی شما رو دیدن و روش کلیک کردن و توی سایت ثبت نام کردن، به کل تعداد کاربرانی که آگهی شما رو دیدن، میشه نرخ تبدیل.

مثال‌های دیگه‌ام هم میشه زد. مثلاً از نرخ تبدیل می‌تونیم برای اندازه‌گیری عملکرد یک بنر، بر اساس نرخ تبدیل کلیک‌هایی که دریافت می‌کنه، استفاده کنیم، یا برای سنجش عملکرد یک پنجره بازشو یا pop-up برای عضویت در خبرنامه، بر اساس تعداد مشترکینی که دریافت کرده.

اما به طور کلی وقتی از نرخ تبدیل در فروشگاه‌های آنلاین صحبت می‌کنیم، در واقع به تعداد فروش انجام شده در مقایسه با تعداد بازدیدهای دریافتی یک فروشگاه اینترنتی، در یک بازه زمانی مشخص اشاره می‌کنیم.

سرمایه گذاری در استراتژی‌های افزایش نرخ تبدیل برای فروشگاه‌های آنلاین چقدر مهمه؟

سرمایه گذاری در استراتژی‌های تبدیل برای نوع تجارت الکترونیکی مهمه، به خصوص زمانی که به نرخ تبدیل فروش فروشگاه آنلاین فکر می‌کنیم.

دلیلشم اینه که حتی اگر سرمایه‌گذاری زیادی برای ایجاد ترافیک به فروشگاه آنلاین انجام بشه، اگر این بازدیدکنندگان به مشتری تبدیل نشن، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. و این همون کاریه که سرمایه‌گذاری‌های تبدیل انجام می‌دن. این سرمایه‌گذاری‌ها باعث میشن نسبت زیادی از بازدیدها به فروش و در نتیجه به سود بیشتر تبدیل بشن و لذا سود کسب‌وکار شما رو افزایش بدن.

یعنی اگر روزانه ۱۰۰۰ بازدید از تبلیغات یا سئو یا هر روش دیگه‌ای دارید که با شرایط فعلی ۱۰۰ تاش تبدیل به خرید میشه. با سرمایه‌گذاری روی بهینه سازی نرخ تبدیل، با همون ۱۰۰۰ بازدید روزانه، می‌تونید ۲۰۰ تا فروش داشته باشین و این یعنی دو برابر شدن سود.

چطور نرخ تبدیل فروشگاه‌های آنلاین رو اندازه گیری کنیم؟

فرقی نمی‌کنه بخواین چه نوع نرخ تبدیلی رو اندازه گیری کنین، به طور کلی همیشه باید تعداد اقدامات انجام شده رو، بر تعداد کاربرانی که در معرض اون اقدام قرار داشتن (مثلا کسانی که آگهی رو دیدن) تقسیم کنین و سپس ضرب در ۱۰۰ کنید. عددی که به دست میاد، نرخ تبدیله که بر حسب درصد اندازه گیری می‌شه.

به عنوان مثال، فرض کنید در یک روز ۱۵۰۰ نفر از فروشگاه شما بازدید کردن، اما فقط ۵۰۰ نفر خرید کردن. برای اندازه گیری نرخ تبدیل فروشگاه‌تون در همون روز خاص، محاسبات زیر رو انجام بدین:

فرمول نرخ تبدیل

بنابراین، نرخ تبدیل فروشگاه آنلاین شما در روز تعیین شده ۳۳.۳۳٪ میشه.

میانگین نرخ تبدیل فروشگاه‌های آنلاین چقدره؟

نرخ تبدیل در بخش‌های مختلف تجارت‌ها با هم تفاوت داره و این یعنی حتماً لازم نیست که نرخ تبدیل همه‌ی کسب‌وکارها و فروشگاه‌های آنلاین با هم برابر باشه. آمارها نشون میدن که نرخ تبدیل در زمینه‌ی مواد غذایی بیشتر از کسب‌وکارهای دیگه‌است. کالای دیجیتال در رتبه دوم قرار داره و ابزارهای دکوری آخرین رتبه رو در نرخ تبدیل دارن.

چطور نرخ تبدیل فروشگاه‌های آنلاین رو افزایش بدیم؟

دونستن میانگین نرخ تبدیل هر زمینه کاری، افزایش اون رو آسون‌تر می‌کنه؛ اما نکته کلیدی دیگه اینه که شما، مخاطبان کسب‌وکارتون رو به خوبی بشناسین. باید بدونین مخاطبان‌تون واقعاً چی می‌خوان، به چه چیزی نیاز دارن و چطور در سایت شما رفتار می‌کنن.

هر چیزی که در فروشگاه آنلاین شما وجود داره، باید به نحوی در تلاش برای تبدیل مخاطبان به مشتری باشه. برای این کار باید جامعه هدف خودتون رو به خوبی مشخص کنین. البته ابزارهای تحلیل رفتار کاربر در سایت هم توی این زمینه کمک زیادی بهتون می‌کنن.

با در نظر گرفتن این موضوع، باید هر چیزی که برای جامعه هدف شما برای خرید محصولتون ضروریه رو در نظر داشته باشین. به عنوان مثال، اگر کسب‌وکار شما در زمینه مد و پوشاک فعالیت می‌کنه، قطعاً باید نوع پارچه، رنگ‌های موجود، اندازه و مدل محصول رو در تصاویری با وضوح بالا و از چندین زاویه مختلف – ترجیحاً با مدل‌ و تنخور – به خوبی به مخاطب نشون بدید.

شاید باور نکنید، اما همین جزئیات خاصه که تفاوت ایجاد می‌کنه و به افزایش نرخ تبدیل و میزان فروش در هر بخش تجارت الکترونیک کمک می‌کنه.

هر چند وقت یکبار باید نرخ تبدیل کسب‌وکارمون رو بررسی کنیم؟

یک برنامه خاص برای نظارت بر نرخ تبدیل در فروشگاه‌های آنلاین وجود نداره، هرچند انجام این کار با قاعده‌مندی نتایج بهتری برای فروشگاه آنلاین شما به همراه داره. همه چیز به دسته بندی و نوع کسب‌وکار شما و حتی مرحله‌ای که فروشگاه آنلاین شما در اون قرار داره، برمی‌گرده.

اما مانند هر معیار مهم دیگه، توصیه می‌شه بازه‌های زمانی منظم و زمان‌بندی‌شده‌ای برای اندازه‌گیری و تبدیل این کار به یک روتین تعیین کنین. اگر تصمیم دارین هفته‌ای یک بار نرخ تبدیلتون رو اندازه‌گیری کنین، این کار رو با دقت و نظم انجام بدین. دو هفته انجام بدین و یه هفته انجام ندین فایده نداره!

 تنها در این صورت می‌تونین بفهمین که آیا اقدامات و سرمایه‌گذاری‌هایی که در فروشگاه آنلاین‌تون انجام دادین، تأثیر مطلوبی روی میزان فروشتون داشته یا نه.

چه اشتباهاتی به نرخ تبدیل فروشگاه‌های آنلاین آسیب می‌زنه؟

علاوه بر توجه به اقداماتی که به بهبود نرخ تبدیل کمک می‌کنه، آگاهی از اشتباهاتی که به نرخ تبدیل آسیب می‌زنه و باید از اونا اجتناب کنین هم خیلی مهمه. اصلی‌ترین این اشتباهات رو در ادامه براتون آوردیم.

۱- محصولات‌تون رو به همون صورتی که هستن و به دور از اصول تبلیغاتی شرح بدین.

۲- دسترسی مشتریان برای ارتباط با شما سخت باشه.

۳- فرآیند پرداخت گیج‌کننده و دشوار باشه.

۴- قبل از خرید از مشتری بخواین که حتما ثبت نام کنه.

۵- سیستم جستجوی سایت فروشگاه‌تون غیراصولی و معیوب باشه

۶- عکس محصول جوابگوی سوالات مشتری نباشه، مثلا رنگ‌بندی رو در عکس مشخص نکرده باشین.

۷- روش‌های پرداخت محدود باشن

۸- پشتیبانی سایت، پاسخگوی مشتریان نباشه

هر کدوم از این موارد به تنهایی می‌تونن یک فاجعه برای نرخ تبدیل فروشگاه آنلاین شما باشن و تعداد زیادی از مشتریاتون رو فراری بدن.

نرخ تبدیل در فروشگاه اینترنتی

چند راهکار فوق‌العاده برای افزایش نرخ تبدیل فروشگاه‌های آنلاین

تا اینجای کار در مورد نرخ تبدیل و تأثیر بهینه‌سازی اون در افزایش میزان فروش فروشگاه‌های آنلاین، کلی صحبت کردیم و امیدوارم تا اینجای کار متوجه اهمیت موضوع شده باشین.

حالا یه سوال مهم: چه راهکاری برای افزایش نرخ تبدیل در فروشگاه‌های آنلاین وجود داره؟

در اینجا چند راهکار فوق‌العاده برای افزایش نرخ تبدیل در فروشگاه‌های آنلاین رو با هم مرور می‌کنیم و می‌تونین حدس بزنین که بعد از انجام‌شون ظرف مدت کوتاهی چقدر قراره نرخ تبدیل فروشگاه آنلاین شما بهتر بشه.

۱- از تصاویر و ویدیوهای با کیفیت بالا برای محصول‌تون استفاده کنین.

برای این‌که بدونین باید چه عکسی از محصول‌تون روی سایت بذارین، خودتونو جای مشتری بذارین. فکر کنین دوست دارین وقتی می‌خواین این محصول رو بخرین، چه عکس و فیلم‌هایی ازش ببینین؟

هنگام خرید آنلاین، نمی‌تونین محصول رو لمس کنین یا اونو را بپوشین. پس اگر محصول مورد نظر شما یک پیراهنه، حتما باید عکس از نزدیک جوری که جنس پارچه مشخص باشه و همچنین عکس تنخور کار رو قرار بدین.

استفاده از تصاویر و ویدیوهای باکیفیت در صفحات محصول می‌تونه به کاربران کمک کنه تا محصولات موردعلاقه‌شون رو بهتر تجسم کنن. خوب طبیعیه که هرچقدر کاربر ارتباط نزدیک‌‎تری با محصول شما بگیره، احتمال خریدش از فروشگاه آنلاین شما بیشتر میشه و نرخ تبدیل شما افزایش پیدا می‌کنه.

۲- از حقه ارسال رایگان استفاده کنین.

شاید قبول کردنش یکم سخت باشه، اما مشتری ترجیح میده یک محصول با قیمت ۳۵۰ هزار تومان رو با ارسال رایگان بخره تا یک محصول با قیمت ۳۳۰ هزار تومن که ۲۰ هزار تومن هزینه ارسال داره.

پس اینو فراموش نکنین که تا جای ممکن بهتره هزینه ارسال روی قیمت محصولاتتون لحاظ بشه و به‌جاش در همه‌ی مراحل خرید، گزینه‌ی ارسال رایگان برای مشتری وجود داشته باشه!

۳- کد تخفیف با زمان محدود ارائه بدین

کدهای کوپن یا تخفیف ایجاد کنین. برای مثال یک کد تخفیف برای مشتریا بفرستین که یک هفته اعتبار داشته باشه. توی این مدت می‌بینین که چطور نرخ تبدیل‌تون یک دفعه به صورت نجومی رشد می‌کنه و چند برابر تخفیفی که ارائه کردین، سود می‌کنین.

۴- قیمت رقابتی داشته باشین

اگر در حال فروش اقلامی با نام تجاری تکراری هستین که بسیاری از فروشگاه‌های دیگه هم همین محصول رو  ارائه می‌دن، احتمالاً برای رقابت باید قیمت محصولات‌تون رو با قیمت متوسط یا کمتر از بقیه تعیین کنین. البته این به معنی ضرر کردن نیست. ولی خوب اگر اول راه هستین باید در نظر داشته باشین که رقابت یکم سخت‌تره.

۵- ساده‌تر شدن فرآیند پرداخت و خرید محصول

فرآیند پرداخت و خرید محصول رو مرتباً چک کنین و تا جای ممکن این مرحله رو ساده کنین.

اگر فرآیند تسویه‌حساب فروشگاه آنلاین شما بیش از حد طولانی، پیچیده یا غیرمتعارف باشه، ممکنه مشتریان زیادی رو درست زمانی که آماده خرید هستن، از دست بدین.

۶- مشتری رو مجاب کنین که فروشگاه آنلاین شما، قابل اعتماد و ایمنه

هر کسب‌وکار جدیدی باید به سرعت اعتماد ایجاد کنه تا مشتری مایل باشه اطلاعات کارت بانکیش رو در اون وب سایت وارد کنه. پیدا کردن راه‌های مختلف برای افزایش اعتماد و اعتبار در سایت باید مبنای بسیاری از فعالیت‌های بهینه‌سازی نرخ تبدیل، قرار بگیره. یکی از این راه‌ها امکان چت زنده و چت آنلاین در لحظه برای مشتری هستش.

جمع بندی و نتیجه گیری

همونطور که متوجه شدین، نرخ تبدیل یک عنصر ضروری برای بقای هر فروشگاه آنلاین و کسب‌وکار اینترنتیه. میشه از اون برای اهداف مختلفی استفاده کرد و این اهداف با توجه به شرایطی که کسب‌وکار شما توش قرار داره متفاوته. حتما بهینه سازی نرخ تبدیل رو جدی بگیرین تا سود فروشگاه آنلاین‌تون بیشتر بشه و از منابع موجود بهترین استفاده رو کرده باشین.

اگه نیاز به راهنمایی و مشورت در مورد بهینه سازی نرخ تبدیل دارین و یا می‌خواین با یه تیم حرفه‌ای کار کنید تا نرخ تبدیل فروشگاه اینترنتی‌تون افزایش پیدا کنه، می تونید از خدمات ما استفاده کنید.

شماره تماس (شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۹ تا ۱۷): ۰۱۳۳۳۶۰۹۰۶۴

وب‌سایت کاراوب: https://www.karawebco.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *