SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی موتور جستجو است. مجموعهای از اقدامات جهت ارتقای رتبه نمایش سایت در صفحه نتایج جستوست. از اونجا که جستجو، مهمترین راه افراد برای پیدا کردن مطلب در اینترنت هستش، یک استراتژی سئوی خوب، برای کیفیت و کمیت ترافیک ورودی به سایت ما خیلی ضروریه. به عبارت دیگه سئو مجموعهای از اقداماتیه که با انجام اونها سایت ما در صفحه نتایج جستجوی گوگل و سایر سایتهای جستجو، بالاتر دیده میشه و در نتیجه افراد بیشتری روی لینک سایت ما کلیک می کنن و وارد سایت ما میشن.
چرا سئو برای وب سایت ما مهمه؟
برای درک بهتر ارزش و اهمیت سئو اجازه بدید که در تعریف سه عبارت این اهمیت رو نشون بدیم:
نتایج جستجوی ارگانیک: نتایجی که بدون پرداخت هزینه و به عنوان مرتبطترین صفحات به درخواست کاربر جستجو کننده، در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده میشن. در صفحه نتایج جستجو، بخشی از نتایج با پرداخت هزینه، به عنوان تبلیغات در ابتدای لیست نمایش داده میش. این نتایج به عنوان نتایج ارگانیک نیستن.
کیفیت ترافیک ارگانیک: اینکه کاربر و عبارت مورد جستجوی اون، چقدر به محتوای موجود در سایت شما مرتبط هست. شما میتونید از طریق جستجوی گوگل، تعداد بسیار زیادی کاربر وارد سایت خودتون بکنید. فرض کنید که کاربر عبارت خرید هلو رو جستجو میکنه و این طوری تعداد زیادی کاربر که دنبال خرید میوه هلو هستن وارد سایت شما میشن. اما این کاربرها هیچ ارزشی برای شما ندارن و به سرعت از سایت شما خارج میشن، چون شما میوه هلو نمیفروشید بلکه نرم افزار حسابداری هلو میفروشید. ترافیک باکیفیت بالا فقط شامل کاربرانی میشه که واقعا به محصول، خدمات یا محتوای سایت شما علاقه دارن.
کمیت ترافیک ارگانیک: تعداد افرادی که از طریق نتایج جستجوی ارگانیک وارد سایت شما میشن. کاربران معمولا با احتمال بیشتری روی نتایجی که در ابتدای لیست نتایج جستجو هستن کلیک میکنن و این مطلب اهمیت سئو رو خیلی زیاد میکنه. طبق یک تحقیق، ۹۵ درصد از کلیکهای یک جستجو بر روی نتایج صفحه اول انجام میشه. هرچقدر در رتبه بالاتری در لیست نتایج جستجو قرار بگیرید، تعداد کاربران بیشتری رو میتونید جذب سایتتون بکنید.
بنابراین با توجه به این سه تعریف، شما برای رشد کسب و کارتون نیاز به تعداد زیادی کاربر با کیفیت دارید و میخواهید این کاربران رو با کمترین هزینه به سایتتون جذب کنید، پس بهترین راه جذب کاربران از طریق جستجوی گوگل هستش. گوگل تا حد امکان بهترین و مرتبطترین سایتها رو به کاربر جستجوکننده نمایش میده، بنابراین اگه سایت شما در صفحه اول نتایج یک جستجو قرار بگیره، میتونید تعداد زیادی کاربر با کیفیت رو به صورت رایگان داشته باشید.
سئو چطوری کار میکنه؟
موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ از خزندههایی که گاهی ربات یا عنکبوت هم نامیده میشن برای جمع آوری اطلاعات در مورد تمام محتوایی که میتونن تو اینترنت پیدا کنن استفاده میکنن. خزنده از یک صفحه وب شروع میکنه و پیوندهای (لینک) داخلی به صفحات داخل همون سایت و همچنین پیوندهای خارجی به صفحات سایر سایتها رو دنبال میکنه. محتوای موجود در اون صفحات، به علاوه زمینه لینکهایی که دنبال کرده، به خزنده کمک میکنه تا بفهمه که هر صفحه درباره چیه و چطور از نظر معنایی به بقیه صفحات مرتبطه.
وقتی یه کاربر یک عبارت رو در کادر جستجو تایپ میکنه، موتور جستجو از الگوریتمهای پیچیده زیادی استفاده میکنه تا دقیتقترین و مفیدترین لیست نتایج رو بیرون بیاره. این نتایج ارگانیک میتونن شامل صفحات وب پر از متن، مقالههای خبری، تصاویر، ویدیوها، فهرستهای کسب و کارهای محلی و انواع دیگهای از محتوا باشن. پارامترهای زیادی به عنوان ورودی این الگوریتمها مورد استفاده قرار میگیرن. این عوامل همیشه در حال تغییر هستن تا با تغییر رفتار کاربر هماهنگ بشن و همیشه بتونن بهترین نتایج رو ارایه بدن.
ستونهای سئو؟
درحالی که گفتیم که پارامترهای سئو تغییر میکنن اما اصول اصلی اون تغییر نمیکنه. سئو سه ستون اصلی داره که نیازه باهاش آشنا باشید و اقدامات لازم رو در راستای این ستونها انجام بدید.
بهینه سازی فنی:
سئوی فنی، فرایند بهبود موارد فنی سایت و سرور مثل استفاده از پروتکل امن ssl، طراحی واکنشگرا، سرعت نمایش بالای سایت و … هستش که که خزندههای موتورهای جستجو کمک میکنه که سایت ما رو به صورت بهتر و کارآمدتری بررسی و رتبه بندی کنن. به همین دلیل داشتن پارامترهای فنی مورد انتظار موتورهای جستجو باعث اعتبار دهی موتور جستجو به سایت میشه و در نتیجه منجر به افزایش رتبه سایت میشه.
بهینه سازی داخلی:
سئوی داخلی فرایند حصول اطمینان از اینکه محتوای سایت شما مرتبط و مناسبه و همچنین تجربه کاربری خوبی برای کاربر ایجاد میکنه. بهینه سازی داخلی (On-page Optimization) انجام اقدامات برای بهینه سازی محتوای سایت، مثل کم کردن حجم تصاویر، نوشتن عنوان صحیح، استفاده از تگهای مناسب، قراردادن لینکهای داخلی و … است.
بهینه سازی خارجی:
سئوی خارجی به اقداماتی که بیرون از سایت، برای افزایش بازدید از سایت انجام میدیم گفته میشه. بهینه سازی خارجی ( Off-page Optimization) برخلاف سئوی داخلی، شامل ایجاد تغییرات خارج از سایت میشه که مهمترین اونها ساخت مجموعهای از لینکها (بک لینک)، پرداختن به شبکههای اجتماعی و … هستش.