تو دنیای مدرن، وبسایتها مهم هستن.
تقریباً همۀ شرکتها سایت دارن و این سایتها بهخاطر مزایای مختلفی که دارن، ازشون چشمپوشی نمیشه.
وقتی صحبت از وبسایتها میشه، باید بدونیم که انواع مختلفی ازشون وجود داره.
این مقاله به شما نگاه دقیقتری به تفاوت بین سایت تجارت الکترونیک (سایت فروشگاهی) و سایت اطلاعاتی و همچنین سایر عوامل مرتبط بهشون میده.
برای شروع، اگرچه هر دو وبسایت هستن، ولی باید بدونیم که اونا اهداف متفاوتی رو دنبال میکنن.
سایت اطلاعاتی چیه؟
سایت اطلاعاتی همونطور که از اسمش پیداست، تو زمینۀ ارائه اطلاعات فعالیت میکنه.
این نوع وبسایتها تو زمینههای مختلف فعالیت دارن و دامنۀ این فعالیتها ممکنه از ارائۀ نکاتی در مورد مراقبت از خودرو تا ارائۀ اطلاعات پزشکی متغیر باشه.
افراد یا شرکتها از وبسایتهای اطلاعاتی برای نمایش کارهای خودشون و توصیف خدمات خودشون استفاده میکنن، در حالی که تراکنشهای واقعی و ارائۀ خدمات توسط اونها، بهصورت برونخط (آفلاین) انجام میشه.
هدف اصلی چنین وبسایتی اینه که به مخاطبهای هدف شما اجازه بده که اطلاعات بیشتری دربارۀ شما و کسبوکار شما داشته باشن.
تو بیشتر موارد، افراد دوست دارن قبل از تماس با شما یا شرکت شما، تحقیقات خودشون رو انجام بدن.
وبسایتهای اطلاعاتی راههای زیادی رو برای نمایش دانشتون، و در عین حال، راهی برای ایجاد یا رشد تخصص در اختیار شما قرار میدن.
به این ترتیب، مخاطبهای هدف شما میتونن قبل از اینکه هرگونه درخواست مهمی رو مطرح کنن، دربارۀ شما اطلاعات بیشتری بهدست بیارن.
سایت تجارت الکترونیک (سایت فروشگاهی) چیه؟
سایتهای تجارت الکترونیک بهطور خاص برای تسهیل معاملات تجاری طراحی میشن و شامل انتقال آنلاین اطلاعات میشن.
سایتهای تجارت الکترونیک شامل سایتهای حراج، فروشگاههای خردهفروشی، خدمات تجاری، سایت فروشگاهی، سایتهای مدیریت مالی و سایتهای موسیقی هستن، اما محدود به اینا نیستن.
سایت فروشگاهی، یکی از انواع اصلی سایتهای تجارت الکترونیکه که این روزا خیلی مورد توجه قرار گرفته.
بعضی از وبسایتهای محبوب تجارت الکترونیک عبارتند از eBay، Amazon، Zappos، Overstock و iTunes. در حالی که هدف از داشتن یه وبسایت، تبلیغ خدمات و محصولات تو اینترنته، یه سایت تجارت الکترونیک همهچیز رو یه قدم جلوتر میبره.
سایت تجارت الکترونیک به مخاطبهای هدف شما این امکان رو میده که محصولات و خدمات رو مستقیماً از کسبوکار شما بخرن.
این باعث صرفهجویی تو هزینههای شما میشه و به مخاطبهای شما راحتی رو ارائه میده.
با طراحی خوب و توسعهیافتۀ وبسایت تجارت الکترونیک (سایت فروشگاهی)، مشتریهای شما میتونن از پیشنهادات شما در هر مکان و در هر زمان استفاده کنن.
این، اهمیتِ داشتن یه سایت فروشگاهی خوب برای کسبوکار شما رو میرسونه.
سایت تجارت الکترونیک در مقابل سایت معمولی
با توجه به اینکه هر نوع وبسایت، هدف منحصربهفرد خودش رو داره، هیچکدوم رو نمیشه بهعنوان یه وبسایت معمولی طبقهبندی کرد.
اگرچه وبسایتهای تجارت الکترونیک و وبسایتهای اطلاعاتی کاملاً متفاوت هستن، ولی برخی از انواع دیگه عبارتند از:
• وبسایتهای شخصی رایگان که توسط ارائهدهندههای خدمات اینترنتی، به مصرف کنندهها ارائه میشه
• وبسایتهای اشتراکگذاری عکس
• وبسایتهای اشتراکگذاری ویدیو
• وبسایتهای شبکههای اجتماعی
• وبسایتهای کاتالوگ
اینکه آیا شما به یه سایت تجارت الکترونیک یا هر نوع سایت دیگهای نیاز دارید، اساساً به هدف شما و نیازهای شما بستگی داره.
انواع مختلف سایتهای تجارت الکترونیک
وبسایتهای تجارت الکترونیک اساساً بر اساس دو شاخص مهم تفکیک میشن.
این شاخصها شامل انواع محصولات عرضهشده در فروش و ماهیت شرکتکنندههاست (منظور از شرکتکنندهها، افرادی هستن که تو این مسئله دخیل هستن).
دستهبندی انواع محصولات مهمه، چون میتونه بینش ارزشمندی رو در مورد مدلهای تجاری و مالی برند ارائه بده. بهعنوان مثال، در حالی که تدارکات مربوط به تحویل ممکنه برای مشاغلی که با موجودیهای فیزیکی سَروکار دارن مشکلساز باشه، این موضوع برای مشاغلی که پیشنهادات دیجیتالی ارائه میدن، نگرانکننده نیست.
انواع مختلفی از پیشنهادات فروختهشده از طریق وبسایتهای تجارت الکترونیک عبارتند از:
• محصولات دیجیتال مانند نرمافزار، موسیقی، ویدیو، کتاب الکترونیکی، تصاویر، اینفوگرافیک و محتوای متنی
• محصولات فیزیکی مانند لباس، کفش، وسایل الکترونیکی، لوازم الکتریکی، مبلمان و کتاب
• خدماتی مانند کیف پول موبایل، بیمه و بلیط
ماهیت همۀ شرکتکنندهها، که شامل مشاغل، مصرفکنندهها و مدیریت میشه، بر انواع وبسایتهای تجارت الکترونیک تأثیر داره. شش نوع اصلی عبارتند از:
• کسبوکار به کسبوکار (B2B)
• کسبوکار به مصرفکننده (B2C)
• مصرفکننده به کسبوکار (C2B)
• مصرفکننده به مصرفکننده (C2C)
• کسبوکار به مدیریت (B2A)
• مصرفکننده به دولت (C2A)
تفاوت بین تجارت الکترونیک و کسبوکار الکترونیکی
برای اینکه متوجه تفاوت بین تجارت الکترونیک و کسبوکار الکترونیکی بشید، باید نحوۀ عملکردشون رو بدونید.
یه کسبوکار الکترونیکی، از اینترنت، اینترانت و اکسترانت تو تجارت اصلی خودش استفاده میکنه.
اگرچه شبیه تجارت الکترونیکه، ولی فقط شامل خرید و فروش محصولات و خدمات نمیشه.
یه کسبوکار الکترونیکی اغلب دامنۀ وسیعتری از عملیات رو شامل میشه که معمولاً پردازش سفارش، مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت زنجیرۀ تأمین رو پوشش میده.
دو نوع اصلی کسبوکار الکترونیکی عبارتند از:
بازی ناب. یه کسبوکار خالص تمایل داره بهجای ارائۀ چندین نوع محصول بهطور همزمان، بر انواع خاصی از محصولات یا خدمات تمرکز کنه.
آجر و ملات. کسبوکار الکترونیکی از این نوع، بهصورت برخط (آنلاین) و برونخط (آفلاین) فعالیت می کنه. پیشنهاداتش رو بهصورت برخط میفروشه، در حالی که به مشتریهاش امکان خرید از طریق فروشگاههای فیزیکی رو هم میده.
چطوری تجارت الکترونیک با کسبوکار الکترونیکی متفاوته؟
اگرچه شباهتهایی بین این دو وجود داره، ولی تفاوتهای برجستهای بین تجارت الکترونیک و کسبوکار الکترونیکی وجود داره:
• یه کسبوکار الکترونیکی برای انجام همۀ فعالیتهای تجاریش به اینترنت متّکیه، در حالی که تجارت الکترونیک به تجارت کالا محدود میشه.
• کسبوکار الکترونیکی یه اَبَرمجموعهست، در حالی که تجارت الکترونیک، یه زیر مجموعهست.
• بر خلاف تجارت الکترونیک، کسبوکار الکترونیکی به معاملات پولی محدود نمیشه.
• یه کسبوکار الکترونیکی به چیزی بیشتر از یه وبسایت نیاز داره. همچنین به سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و برنامهریزی منابع سازمانی (ERP) نیاز داره.
• تجارت الکترونیک نیاز به دسترسی به اینترنت داره، در حالی که یه کسبوکار الکترونیکی ممکنه به دسترسی به اینترانت و اکسترانت هم نیاز داشته باشه.
تفاوت بین صفحۀ وب و وبسایت چیه؟
یه صفحۀ وب، بخشی از یه وبسایت هست که ممکنه حاوی پیوندهایی به صفحات دیگهای باشه که بخشی از وبسایت هستن یا نیستن.
از طرف دیگه، یه وبسایت مجموعهای از صفحات وب هست و با یه منبعیابِ یکپارچه (URL) ارائه میشه.
تفاوتهای دیگه بین صفحات وب و وبسایتها عبارتند از:
• یه وبسایت یه URL منحصربهفرد داره، در حالی که چندین صفحۀ وب با URLهای متمایز، ممکنه تحت یه URL واحد گروهبندی بشن.
• وبسایتها برای نمایش محتوای متنوعی که در قالب صفحات وب مختلف ارائه میشن، استفاده میشن.
• URL یه صفحۀ وب ممکنه با پسوندهایی مثل htm، html و php باشه، در حالی که URLهای وبسایت چنین پسوندهایی ندارن.
• نام دامنه بخشی جداییناپذیر از آدرس صفحۀ وب هست که اساساً به وبسایت مورد نظر بستگی داره.
• طراحی و توسعۀ یه وبسایت در مقایسه با طراحی و توسعۀ یه صفحۀ وب منفرد، زمان و تلاش خیلی بیشتری رو میطلبه.
تفاوت بین وبلاگ و وبسایت چیه؟
وبلاگ در اصل یه وبسایته. اگرچه همۀ وبلاگها وبسایت هستن، ولی اینطور نیست. تفاوت اصلی این دو، تو قالبیه که محتوا توشون ارائه میشه.
وبلاگ وبسایتیه که توش میتونید مطالب رو به ترتیب زمانی معکوس پیدا کنید (ابتدا میتونید آخرین مطالب رو بررسی کنید).
ورودیهای وبلاگ معمولاً پستهای وبلاگ نامیده میشن.
چندین وبلاگ توسط افراد یا گروههای کوچیکی از افراد با هدف ارائۀ اطلاعات به سبک گفتوگو اداره میشن.
از طرف دیگه، میتونید وبلاگهای شرکتی هم هستن که هدفشون ارائۀ محتوای اطلاعاتی به سبک رهبری فکری است.
وبسایتها معمولاً ماهیت ثابتی دارن. اونا اغلب بهروز نمیشن و محتوا معمولاً تو بخشها سازماندهی میشه.
یه وبلاگ، پویاست و بهطور کلی بهطور دورهای بهروز میشه. بهعنوان مثال، بعضی از وبلاگها هر روز محتوای جدیدی ارائه میدن.
برای مشاغل غیرمعمول نیست که وبلاگها رو تو سایتشون بگنجونن.
بااین کار میتونن هر از گاهی به مشتریهاشون آموزشهایی بدن یا اطلاعات مفیدی رو در اختیار اونها قرار بدن.
اصول طراحی وبسایت تجارت الکترونیک
ظاهر کلی وبسایت نقش حیاتی تو تأثیرگذاریِ اولیۀ خوب داره.
اینطور نیست که بیشتر از ۳۵% از مردم سایت رو بدون دلیل ترک کنن، بلکه به این دلیله که متوجه میشن که طراحی یا پیمایش اونا ضعیفه.
بعضی از جنبههایی که موقع ایجاد یه رابط کاربریِ (UI) عالی و تجربۀ کاربریِ (UX) خوب باید ازشون آگاه بود عبارتند از:
پیروی از هویت برند. تو مرحلۀ طراحی یه وبسایت تجارت الکترونیک، باید به ساخت برند توجه مناسبی بشه و تصویر برند باید در سراسر وبسایت قابل مشاهده و ثابت باشه.
رنگ و سبک باید نشوندهندۀ هویت برند باشه. این سبک باید به روشنشدن نوع محصولاتی که میفروشید و مخاطب هدفی که میخواید جذب کنید، کمک کنه. علاوه بر این، تجربۀ برند باید تو همۀ کانالها ثابت باشه.
استفاده از سلسلهمراتب بصری. مهمترین محتوا جاش باید بالای صفحه باشه. مواردی وجود داره که نزدیککردن اقلام با به حداقل رساندن استفاده از فضای سفید، بهتر از جابهجایی اطلاعات مهم به زیر Fold هست.
از نمادها بهدرستی استفاده کنید. نمادها و آیکونهای ناآشنا معمولاً تو گیجکردن مصرفکنندهها مؤثر هستن، بنابراین بهتره با نمادنگاری (Iconography) بهراحتی قابل شناساییشون کنید. ارائۀ برچسب برای آیکونها، راهی آسون رو برای جلوگیری از هر نوع سردرگمی تو این زمینه جلوی پای طراحهای وب میذاره.
از پنجرههای بازشو (Popup) دوری کنید. پنجرههای پاپآپ، بدون توجه به نوع اطلاعاتی که ارائه میدن، حواس شما رو پرت میکنن. بیشتر اوقات، خریدارها تمایل دارن بهمحض ظاهرشدن این پاپآپها، ببندنشون.
صفحات محصول. وقتی که مصرفکنندهها محصولات مورد نظرشون رو پیدا کردن، مطمئن بشید که همۀ اطلاعاتی رو که توسط تولیدکنندهها در دسترسه، دریافت میکنن. چند تا تصویر با کیفیت بالا اضافه کنید تا خریدارها تا حد امکان تجربهای نزدیک به دنیای واقعی داشته باشن. استفاده از پسزمینۀ سفید معمولاً بهخوبی جواب میده، چون به برجستهشدن محصولات کمک میکنه.
تو طراحی زیادهروی نکنید. سعی کنید استفاده از رنگها، فونتها و اندازههای مختلف رو به حداقل برسونید. وقتی که متن به شکل گرافیکی طراحی میشه، مصرفکنندهها ممکنه محتوا رو با تبلیغات اشتباه بگیرن. برای شفافسازی محتوایی که ارائه میدید، از رنگهای متضاد برای متن و پسزمینه استفاده کنید.
ناوبری بدون درز
مهم نیست که یه سایت اطلاعاتی دارید یا یه سایت تجارت الکترونیک. مهم اینه که تجربۀ مرور بدون ناسازگاری رو برای کاربرهاتون فراهم کنید.
وبسایتهای تجارت الکترونیک باید به این جنبه توجه ویژهای داشته باشن، چون نمیخوان مردم بدون اینکه خریدهای مورد نظرشون رو انجام بدن، سایت رو ترک کنن.
خوشبختانه، اطمینان از اینکه آیا افرادی که از سایت شما بازدید میکنن با ناوبری سایت مشکلی دارن یا نه، اگه به چند نکته توجه کنید، کار آسونیه:
دستهبندی محصولات رو بهخوبی تعریف کنید. سطح ناوبری اصلی باید به کاربرهای شما نشونۀ روشنی از دستههای پیشنهادی بده. محصولات و خدمات مشابه رو به دستهها و زیرمجموعههای مرتبط تقسیم کنید. سعی کنید از کلمات منفرد بهعنوان برچسب دسته استفاده کنید، چون این به مصرفکنندهها کمک میکنه سریع و آسون پیشنهادهای شما رو ببینن.
جستوجوی سادهشده. عملکرد جستوجویی که وبسایت شما ارائه میده، باید جستوجوی محصولات رو سریع و آسون کنه. کادر جستوجو باید مکان مناسبی تو هر صفحه داشته باشه، جایی که بهراحتی قابل تشخیص و توی دید باشه. جستوجو باید پارامترهای مختلف مثل نام محصول، نام تجاری و دستهها رو پشتیبانی کنه. تکمیل خودکار، فرآیند جستوجو رو ساده میکنه، همونطور که به مصرفکنندهها اجازه میده نتایج رو مرتب و فیلتر کنن.
مشاهدۀ سریع. شما ممکنه زمان صرفشده توسط مصرفکنندهها برای پیداکردن اون چیزی رو که به دنبالش هستن، با گزینۀ “نمایش سریع” کاهش بدید، چون این کار از بارگذاری غیرضروری صفحههای جدید جلوگیری میکنه.
تجارت الکترونیک و موبایل
دادهها نشان میده که اگه خریدارها تجربۀ ضعیفی تو دستگاههای تلفن همراه داشته باشن، احتمال خرید آنلاین شخصی حدود ۶۰٪ کاهش پیدا میکنه. با توجه به اینکه استفاده از تلفن همراه همچنان در حال رشده، داشتن یه وبسایت واکنشگرا (ریسپانسیو یا Responsive) ضروریه. یه همچین وبسایتی میتونه تجربۀ کاربری خوبی رو در انواع مختلف دستگاهها مثل لپتاپ، تبلت یا تلفن همراه ارائه بده.
مزایای داشتن یه سایت تجارت الکترونیک واکنشگرا چندگانهست:
• یه سایت واکنشگرا باعث ایجاد تجربۀ کاربری خوب میشه
• گوگل ازش خوشش میاد
• زمان بارگذاری رو بهبود میبخشه
• استفاده از محتوا مؤثرتره
• برای رسانههای اجتماعی خوبه
• فروش آنلاین رو بهبود میبخشه
نتیجه
تفاوت اصلی بین وبسایتهای اطلاعاتی و تجارت الکترونیک ناشی از هدف اصلی اوناست که برای خدمت طراحی شدهان.
یه وبسایت اطلاعاتی اساساً اطلاعاتی در مورد یه تجارت و محصولات و خدماتش ارائه میده.
از طرفِ دیگه، یه وبسایت تجارت الکترونیک، به مصرفکنندهها این امکان رو میده تا بدون توجه به موقعیت مکانی، محصولات و خدمات رو مستقیماً از یه کسبوکار بخرن.
منبع:
https://digitalfren.com/difference-between-informational-and-ecommerce-website
خب! با توجه به همۀ نکاتی که راجع به تفاوت بین سایت تجارت الکترونیک (سایت فروشگاهی) و سایت اطلاعاتی گفتیم، اگه بازم نیاز به راهنمایی تو این زمینه داشتید، میتونید با شرکت ما تماس بگیرید تا راهنماییهای لازم رو انجام بدیم.
شماره تماس (شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۹ تا ۱۷): ۰۱۳۳۳۶۰۹۰۶۴
وبسایت کاراوب: https://www.karawebco.ir
طراحی سایت فروشگاهی: https://www.karawebco.ir/ecommerce.html
برای خوندن مطالب بیشتر، به صفحۀ اصلی وبلاگ کاراوب مراجعه کنید.